לחץ דם ותזונה


הויכוח על הקשר בין תזונה ליתר לחץ דם נראה בלתי נגמר והוא נמשך כבר שנים ארוכות. נכון, משרד הבריאות התמיד בהנחיות התזונה המסורתיות ביניהן למעט במלח להרבות במים, לעשות פעילות גופנית וכדומה. אבל, הויכוח האם יש קשר ישיר בין תזונה ללחץ דם לא הוכרע בשנים עברו.

עכשיו התמונה שונה לחלוטין. מחקרים מדעיים עכשוויים הוכיחו את רלוונטית הגישה התזונתית הטבעית בתהליכי ריפוי ומניעה של יתר לחץ דם. בתחילה זה נעשה יחד עם הטיפול התרופתי ובהמשך יכול להחליפו.

בנוסף, למחקרים אודות הצלחות גישת התזונה הנכונה בתחום יתר לחץ דם יש חשיבות רבה עוד יותר, במיוחד עכשיו כשהוכח במקביל כי התרופות למניעת לחץ דם גבוה אינן מצליחות ליצור איזון לזמן רב וכי צריך פיתרון עמוק יותר.

המחקרים:

במחקר שבדק כ-460 אמריקנים ב-4 מרכזים רפואיים בארצות הברית, נבדקו מספר סוגי דיאטות על אנשים בריאים וכאלה הסובלים מיתר לחץ דם. הניסוי ארך שלושה שבועות ובמהלכו הוגשו לקבוצות השונות ארוחות משלושה סוגים: הראשון היה מזון אמריקאי טיפוסי הכולל ג'אנק פוד, מזונות רוויי שומן ועתירי פחמימות. הסוג השני היה תפריט בעל אופי צמחוני, עשיר בסיבים תזונתיים, ירקות ופירות. הסוג השלישי שילב צמחונות יחד עם מוצרי חלב.

מתוצאות המחקר עלה כי שני סוגי התזונה, בצמחונית והמעורבת הביאו לירידה משמעותית בלחץ הדם לעומת הארוחה הלא מבוקרת שהביאה לעליה בלחץ הדם.

מחקר זה ואחרים שבאו בעקבותיו הוכיחו חד משמעית את הקשר בין תזונה ללחץ דם גבוה בכל טווחי הגילאים.

אחד המדדים שנבדקו פרטנית בדיאטות אלה היה רמת המלח. מתברר כי הורדת המלח מהתפריט כלומר הנתרן הורידה את רמת לחץ הדם ב- 4.5-9 מ"מ כספית.

המסקנות:

·        קיים קרש הדוק בין שימוש יתר במלח ללחץ דם גבוה. לכן, הורדת רמות המלח בארוחות יאזנו את מדד לחץ הדם.

·        דיאטה מאוזנת, נטולת שומנים רוויים מן החי ומלאה בסיבים תזונתיים ושתיית מים מרובה יאזנו את לחץ הדם.

·        נתן גורם לאצירת נוזלים וכתוצאה מכך מעלה לחץ דם. לכן, מזון משומר, דג מלוח, גבינות שמנות וכדומה, יורדים מן התפריט.

·        תוסף של מגנזיום ואשלגן תורמים לאיזון לחץ דם. האשלגן והמגנזיום נמצאים ברוב הירקות והפירות ובדגנים מלאים.

·        צריכת סידן ממוצרי חלב רזים (עדיף חלב עיזים) מאזנת לחץ דם.

·        פעילות גופנית מבוקרת, מורידה לחץ דם.

אנו מאחלים לכם רפואה שלימה